Konflikter och ekonomiska förluster då coronaviruset stänger teatersalongerna – men krisläget sporrar även till nytänk | Kultur och nöje


Coronaepidemin har drabbat teaterfältet hårt då teatrarna på grund av smittorisken ställt in vårens föreställningar. Det innebär stora förluster för teatrarna och skådespelare blir utan föreställningsarvoden. Privata och offentliga finansiärer har reagerat snabbt på situationen men läget är allvarligt.

– Just nu får jag cirka 20 mejl per timme om de här frågorna, säger Tom Rejström som sitter i Skådespelarförbundets arbetsutskott som bevakar skådespelares rättigheter.

Tom Rejström




Just nu råder det undantagstillstånd och kontrakten håller inte riktigt i sådana situationer. Det är många konflikter som pågår, säger Tom Rejström som är aktiv inom Skådespelarförbundet.
Tom Rejström
Bild: Kia Svaetichin
skådespelare,hangö teaterträff

Skådespelare som arbetar på frilanskontrakt har rätt att få lön för föreställningar som ställs in med mindre än två veckors varsel. Men för föreställningar som skulle arrangeras senare i vår får de ingen ersättning.

– Det finns ingen klar beredskap för en situation som den här. Det är fråga om ett undantagstillstånd och kontrakten håller inte riktigt i sådana situationer. Det är många konflikter som pågår, säger Rejström.

Kultursektorn är ingen prydnadsvara i samhället utan representerar en betydande del av samhällsekonomin― Erik Söderblom

Epidemin drabbar också andra än frilansare, understryker Rejström. Bortfallet av biljettintäkter tvingar många teaterhus att skära ner i sin personal.

Denna vecka har stadsteatrarna i Seinäjoki och Helsingfors meddelat att de inleder samarbetsförhandlingar.

Svåröverskådligt läge

Situationen är oöverskådlig eftersom det finns många teatrar och de har alla skrivit olika kontrakt med sin personal.

Vissa teatrar har beslutit att de håller stängt hela våren, andra planerar att återuppta föreställningarna efter påsk.

För att kartlägga situationen har Skådespelarförbundet sammanställt en enkät där medekan skriva in vilka produktioner de arbetar vid och vilka ekonomiska följder coronaepidemin har för dem.

– Där kan medlemmarna skriva in hur mycket pengar de uppskattar att de går miste om. På det viset kan förbundet bilda sig en uppfattning om hur allvarligt läget är ute på fältet.

Entréhallen till Teaterhögskolan i Helsingfors står tom.




Konstuniversitetets teaterhögskola övergår till distansundervisning i vår trots att det inte passar särskilt bra för ämnet. Bilden är från år 2010.
Entréhallen till Teaterhögskolan i Helsingfors står tom.
Bild: Yle /Johannes Tabermann
Teaterhögskolan i Helsingfors,konstuniversitet

Även konstutbildningen drabbas

Teaterhögskolans undervisning drabbas också, berättar Rejström. Han är lektor i skådespelarkonst vid Teaterhögskolan och just nu arbetar högskolan med att ställa om till distansundervisning under våren.

– Problemet är att undervisning i skådespelarkonst bygger på att deltagarna är på plats och närvarande i rummet, säger han.

Trots att situationen är besvärlig så går det inte att skjuta upp undervisningen. De studerande behöver avlägga sina studiepoäng för att kunna lyfta studiestöd.

– Vi försöker också se det som en möjlighet att hitta nya lösningar och utveckla vår undervisning.

En man i vit skjorta och väst står och håller händerna bakom huvudet och grinar. I bakgrunden syns ett stort diagram med börskurser.




Pjäsen Lehmann trilogia i regi av Stefano Massini hade haft premiär idag på Esbo stadsteater. Men teatern kommer att visa föreställningen digitalt.
En man i vit skjorta och väst står och håller händerna bakom huvudet och grinar. I bakgrunden syns ett stort diagram med börskurser.
Bild: Esbo stadsteater
Esbo stadsteater ,Lehmann-trilogia

Krisen skapar innovationer

Coronaepidemin har fått teatrarna att utveckla nya typer av verksamhet och program för att ersätta de inställda föreställningarna.

Esbo stadsteater hade enligt vårens ursprungliga spelplan haft premiär med pjäsen Lehman-trilogia idag. Men viruset kom emellan.

Pjäsen om den skandalomsusade banken Lehman Brothers hade sin generalrepetition i onsdags.

Teaterchef Erik Söderblom berättar att den färdiga föreställningen dokumenterades och kommer att göras tillgänglig kostnadsfritt för kunder som anmäler sig på nätet.

– Det är ett litet sätt för oss att ersätta våra kunder. Men vi har planer på att grunda en plattform i samarbete med andra teatrar där till exempel skådisar kan streama föreställningar som läsdramer. Det finns olika intressanta planer på digital virtuell teater, säger han.

Espoon Kaupunginteatterin teatterinjohtaja Erik Söderblom.




– Det finns olika intressanta planer på digital virtuell teater, säger Erik Söderblom, teaterchef vid Esbo stadsteater.
Espoon Kaupunginteatterin teatterinjohtaja Erik Söderblom.
Bild: Kalevi Rytkölä / Yle
Esbo stadsteater ,Erik Söderblom

Mångfald av åtgärder behövs

Både privata och offentliga finansiärer har reagerat snabbt på situationen. I tisdags meddelade Svenska kulturfonden och Konstsamfundet att de kommer att öppna en ny bidragsomgång i vår.

Bidragsformen går under namnet Kultur under tiden och finansierar verksamhet som inte kräver en fysiskt närvarande publik, som exempelvis skrivarbete eller inspelningar.

Stefan Wallin




Svenska kulturfonden utlyser det nya bidraget Kultur under tiden, meddelade Kulturfondens styrelseordförande Stefan Wallin i tisdags.
Stefan Wallin
Bild: Yle/Niklas Fagerström
porträtt,Stefan Wallin

Centret för konstfrämjande (Taike) har tillsammans med Undervisnings- och kulturministeriet funderat på nya stödinsatser för konst- och kulturarbetarna.

Som omedelbar åtgärd ska Taike börja bevilja korta 1–3 månaders ”coronastipendier” i första hand för enskilda personer och frilanskonstnärer. Ansökningarna ska behandlas i snabb takt.

– Meningen är att det ska vara möjligt att ansöka om stipendierna i början av april och att ansökningarna behandlas under samma månad, säger Paula Tuovinen, direktör för Taike.

porfilbild av Paula Tuovinen




I början av april kommer Centret för konstfrämjande (Taike) att utlysa små “coronastipendier” för att hjälpa särskilt frilanskonstnärer genom den svåraste tiden, säger Paula Tuovinen, direktör för Taike.
porfilbild av Paula Tuovinen
Bild: Noora Geagea
Paula Tuovinen,Centret för konstfrämjande

Huvudsaken är att det blir en snabb insats för att hjälpa konstnärer förbi den svåraste tiden.

Flera statliga och privata finansiärer har snabbt hakat på projektet.

Igår meddelade Undervisnings- och kulturministeriet att Taike får ett tilläggsanslag på 500 000 euro för ändamålet. Suomen Kulttuurirahasto ger lika mycket som ministeriet.

Därtill deltar Svenska kulturfonden, Jane och Aatos Erkkos stiftelse, Saastamoisen säätiö och Jenny och Antti Wihuris fond med 100 000 euro var.

Totalt kommer Taike att dela ut 1,5 miljoner euro för ändamålet.

På sikt kommer andra sorters stödformer att behövas. Enligt Tuovinen förs det diskussioner mellan Undervisnings- och kulturministeriet och fältet för att utreda vem som drabbas och vilka åtgärder som är mest angelägna och ändamålsenliga.

– Det finns många olika sorters aktörer på fältet. Enskilda utövare och institutioner, från kommersiella till mindre kommersiella, säger Tuovinen.

Företag inom kultursektorn bistås under coronaepidemin av Business Finland och den statliga specialfinansiären Finnvera.

Stöd för konstnärer viktigt för hela samhället

Erik Söderblom vid Esbo stadsteater ser positivt på de snabba stödinsatserna. Kultursektorn har drabbats snabbt och hårt av coronaepidemin.

– När alla utrymmen ställer in sin verksamhet leder det till att tusentals, kanske tiotusentals personer plötsligt blir utan lön på obestämd tid. Bara det är ju förfärligt. Men det är bara den första vågen.

Samtidigt betonar han att stödet för konstnärerna är viktigt för hela samhället.

– Då de här personerna inte har möjlighet att fortsätta konsumera drabbar bortfallet snart hela resten av samhället. Kultursektorn är ingen prydnadsvara i samhället utan representerar en betydande del av samhällsekonomin, säger Söderblom.



Source link